Het doel van afvallen is vaak zo veel mogelijk kilo’s verliezen. Maar is dit wel realistisch? Die kilo’s bestaan namelijk niet alleen uit vet, maar ook uit vocht en spiermassa. Zo kan het zijn dat jij zwaar in kilo’s bent met een hoge BMI, maar een laag vetpercentage hebt. Dit betekend dat je veel spiermassa hebt opgebouwd. Staar dus niet alleen blind op kilo’s, maar zorg er ook voor dat je jouw vocht- en vetpercentage meet. Ook voor sporters is het belangrijk om te weten wat hun lichaamsvetpercentage is, want dit kan invloed hebben op de sportprestatie.

Meetlint

Er zijn verschillende methodes om jouw vetpercentage te meten. De meest nauwkeurige metingen zijn de onderwaterweegmethode en de DEXA methode waarbij het lichaam gescand wordt. Beide methodes zijn erg duur en worden voornamelijk alleen in ziekenhuizen uitgevoerd. Geen optie dus! Thuis kun je gebruik maken van een speciale weegschaal die jouw vet, spier en vochtmassa weegt. Deze weegschalen kun je makkelijk online kopen. Helemaal accuraat zijn deze weegschalen nooit, maar ze geven wel een indicatie en ze zijn vooral nuttig om in de gaten te houden of jouw vetpercentage gedaald of gestegen is.

Je kunt ook gebruik maken van een huidplooimeter die vrij nauwkeurig je vetpercentage berekent (mits je hem op de juiste manier gebruikt) door de huidplooidiktes te bepalen. Met behulp van de gemeten huidplooien kan een voorspelling worden gedaan over de totale lichaamsvetmassa. De metingen zijn gebaseerd op de veronderstelling dat het vet regelmatig verdeeld is over het lichaam en de dikte van huidplooien dus maat is voor de hoeveelheid subcutaan (onderhuids) vet die representatief is voor de totale hoeveelheid lichaamsvet. Om een schatting te maken van het totale lichaamsvet worden vier huidplooien gemeten.

Deze zijn:
De bicepshuidplooi (voorkant, midden bovenarm);
De tricepshuidplooi (achterkant midden bovenarm);
De subscapilaire huidplooi (onder de punt van het schouderblad);
De supra-iliacale huidplooi (vlak boven de bovenrand van het heupbeen).
Tel alle vier de diktes bij elkaar op en bekijk in onderstaand overzicht of jouw vetpercentage in de buurt komt. Uiteraard ligt het vetpercentage bij sporters lager (mannen 6%-10% en vrouwen 15%-22%).

Man
Leeftijd 17-29: 15%
Leeftijd 30-39: 17,5%
Leeftijd 40+: 20%
Vrouw
Leeftijd 17-29: 25%
Leeftijd 30-39: 27,5%
Leeftijd 40+: 30%
Je hebt huidplooimeters in verschillende uitvoeringen en in verschillende prijsklassen (ze variëren van iets meer dan 20 euro tot meer dan bijna 400 euro). Als je niet weet hoe deze meter werkt, kun je hulp vragen aan bijvoorbeeld een personal trainer of fysiotherapeut. Als je eenmaal weet wat jouw vetpercentage is, kun je via de caloriebehoefte calculator redelijk nauwkeurig berekenen hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt. Ook dit helpt jouw weer opweg naar het perfecte lijf.

Heb je geen weegschaal of een huidplooimeter bij de hand, dan kun je jouw vetpercentage als laatste wegen door middel van een berekening die je kunt doen via verschillende websites. Voor deze berekening heb je wel een weegschaal en meetlint nodig, de rest spreek voor zichzelf online.

Het is belangrijk om jouw vetpercentage in goede balans te hebben, want in de vetmassa vindt er nauwelijks stofwisseling plaats, omdat de verbranding met name in de spiermassa gebeurt. Vet wat zich op de buik afzet, geeft een verhoogd gezondheidsrisico. Tevens voel je je een stuk prettiger als dat spekrandje zo minimaal mogelijk is.

Succes!

Share on Pinterest