Heb jij altijd een flesje water op je bureau staan maar vergeet om je flesje opnieuw bij te vullen? Of heb je vaak een flesje water in je tas maar drink je het nooit helemaal leeg? We know the struggle!

Volgens een Amerikaans onderzoek zouden vrouwen dagelijks 2,7 liter en mannen 3,7 liter water moeten drinken. Dat lijkt misschien heel veel, maar een groot deel van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vocht haal je ook uit je voeding. Gelukkig maar want bijna 3 liter per dag drinken lijkt ons een hele klus! Maar toch krijgen we vaak minder water binnen en vooral op warme zomerdagen kun je last krijgen van de side effects van te weinig vocht in je lichaam. Let dus goed op de volgende signalen:

Je bent vaak moe

Lusteloosheid kan een teken zijn dat je lichaam zichzelf ‘vertraagt’ om kostbare waterreserves te besparen. Wanneer je acht uur slaapt maar nog steeds heel de dag door moet gapen, is de kans groot dat je een extra glas of twee per dag kunt gebruiken.

Je kunt je niet goed concentreren

Een gebrek aan concentratie is een andere belangrijke indicator dat je uitgedroogd bent. Is het nog maar 11 u ’s ochtends en kijk je wazig uit je ogen? Moet je een alinea vier keer lezen vooraleer je het helemaal snapt? Loop dan nù richting de kraan om je fles bij te vullen, je zult het verschil snel merken.

Je hebt vaak honger

Een bepaald percentage van onze dagelijkse vochtopname komt van voeding. Als je merkt dat je honger hebt, vraag je dan af wanneer je voor het laatst gedronken hebt. Misschien heeft je lichaam gewoon een tekort aan vocht? Met een glas of fles water op je bureau is de kans trouwens kleiner dat je onnodig gaat snacken!

Je lippen voelen droog aan

Deze ligt misschien voor de hand, maar weinig mensen beseffen wat voor effect uitdroging heeft op je huid en je lichaam. Als je constant je lippen moet insmeren met lippenbalsem, probeer dan het probleem aan te pakken bij de bron in plaats van de symptomen te bestrijden.

Je hebt last van je maag/darmen

Spijsverteringsproblemen zijn vaak gekoppeld aan een gebrek aan vezels of bladgroenten, maar water speelt hier ook een grote rol. Een hele dag door van je waterfles nippen, is van vitaal belang voor onder andere gezonde darmen.

Je ontdekt je eerste (of steeds meer) rimpels

Het lijkt misschien een ver-van-je-bed-show, maar vroegtijdige veroudering is een teken dat je niet genoeg drinkt. Naarmate we ouder worden, houdt ons lichaam steeds minder water vast, wat betekent dat je de natuur een handje moet helpen door meer water te drinken.

Vind je het nog steeds lastig om meerdere glazen water op een dag te drinken? Probeer dan je water op te pimpen door heerlijke verse muntblaasjes en schijfjes citroen toe te voegen aan je water! 

Bron: ikwinkelgezond, Pinterest
Share on Pinterest