Tijdens mijn online zoektocht naar lekkere, maar gezonde snacks kwam ik het recept tegen van deze kikkererwten crackers. Zoals je in een eerder artikel op mijn site hebt kunnen lezen, zijn kikkererwten een goede bron van eiwitten, foliumzuur, zink, voedingsvezels en bevatten ze weinig vet. De crackers zijn dus gezond, maar ook nog eens erg makkelijk te maken met weinig ingrediënten.

Kikkererwten crackers

Voor het maken van deze gezonde crackers giet je 250 gram gedroogde kikkererwten in water en voeg je een snufje zout toe. Laat de erwten 5-6 uur koken tot ze zacht zijn. Laat de erwten uitlekken en pureer ze vervolgens in een keukenmachine. Uiteraard kun je ook kikkererwten uit blik gebruiken. Ze hebben dezelfde voedingswaarde als de gedroogde kikkererwten, maar zijn wel minder smaakvol. Voeg 1 theelepel gedroogde tijm en 1 theelepel zout toe aan de gepureerde kikkererwten. Voeg vervolgens  beetje bij beetje volkoren bloem toe tot het deeg hard is (ga uit van ongeveer 1 kopje volkoren bloem). Rol het deeg vervolgens zo dun mogelijk uit en snijd het in de gewenste vorm (of gebruik vormpjes). Bak de crackers in een voorverwarmde oven op 160 graden gedurende 25 tot 30 minuten tot ze goudbruin en krokant zijn.

Kikkererwten crackers

De crackers zijn volledig olie/botervrij en hebben door de kikkererwten en kruiden een heerlijke diepe smaak. Uiteraard kun je creatief zijn met verschillende kruiden en specerijen en in plaats van tijm bijvoorbeeld Rozemarijn toevoegen. Je kunt de crackers serveren met een dip zoals hummus of bijvoorbeeld een Griekse yoghurt/ komkommer dip. Wil je een zoete snack? Besmeer de cracker dan met een dun laagje honing of beleg met een stukje fruit zoals een schijfje aardbei.

Succes met maken!

Kikkererwten crackers

(Bron foto’s: lovefoodeat.com)

Share on Pinterest